Chodzenie boso jest zdrowe!

Strona główna Klub Forma AKTUALNOŚCI Chodzenie boso jest zdrowe!
ss

Suryanamaskar (Powitanie słońca) i pozycje jogi, jako współczesny trening funkcjonalny psychofizyczny, w ujęciu autorskiego programu treningowego NeoYoga.

 

Powitanie słońca jest doskonałym treningiem funkcjonalnym psychofizycznym, łączy w sobie ruch oddech i koncentracje.

Korzyści z praktyki Suryanamaskar są tak liczne i spektakularne, że pod koniec lat czterdziestych ubiegłego wieku Radża Księstwa Anudu, uczynił z Suryanamaskar obowiązkową częścią programu treningowego w szkołach swego Królestwa.

Wszystkim poddanym nakazał praktykę Suryanamaskar w celu utrzymania sprawności fizycznej i ogólnego zdrowia.

Powitanie słońca to cykl ćwiczeń składających się od 9 do 18 ruchów w zależności od wykonywanego rodzaju, źródła podają o pięćdziesięciu rodzajach Suryanamaskar.

Niektórzy eksperci włącznie z lekarzami Ajurwedyjskimi uznają Suryanamaskar za "Klejnot koronny ćwiczeń”, Jest to trening dla zwykłego człowieka.

Ćwiczenia te zapewniają gruntowny trening dla całego ciała jak i również umysłu o ile nasz trening indywidualny stanie się praktyką a nasza uważność przekształci się w samorealizację.

Dzięki wszechstronności zastosowań, powitanie słońca jest jedną z najbardziej użytecznych i najpełniejszych metod przynoszących zdrowie, siłę i witalność.

Suryanamaskar opiera się na uważności kontroli oddechu i ruchu gdzie ruch podąża za oddechem w sposób płynny i bez nadmiernych obciążeń, ciało, oddech, uważność tworzą jeden zintegrowany system.

Oddech jest wskaźnikiem czy ciało jest nadmiernie eksploatowane, Jeżeli oddech jest płynny bez zadyszki i nadmiernych wstrzymywań, to powstaje płynna optymalna dla naszego ciała vinyasa. Jeżeli powstaje przeciążenie ciała nasz oddech informuje nas o tym, staje się ciężki lub/i go wstrzymujemy.

Powitanie słońca możemy podzielić na 3 etapy i możemy je traktować, jako osobne treningi.

  1. nauka i zapamiętywanie sekwencji

  2. do zapamiętanych ruchów dodajemy skoncentrowany oddech

  3. zaczynamy ćwiczyć płynnie w winyasie

Następny etap jest zależny od czasu i zaangażowania w praktykę.

Nasze ruchy i oddech wychodzą intuicyjnie nie zastanawiamy się, kiedy mamy zrobić wdech a kiedy wydech, można to porównać do nauki jazdy samochodem. Na początku patrzymy na biegi i zastanawiamy się, kiedy wrzucić bieg na wyższy a kiedy go zredukować, z czasem nasza jazda samochodem staje się płynna a wszystkie ruchy wychodzą nam intuicyjnie, możemy sie skoncentrować na prowadzeniu samochodu bez zbędnego patrzenia na biegi i odrywania uwagi na obserwacji drogi.

Kontrola oddechu ruchu i koncentracji aktywuje uważność, z której powstaje medytacja w ruchu.

Rytmiczne podążanie formy i energii Suryanamaskar w naszym ciele psychosomatycznym uaktywnia ciało fizyczne w sposób zupełnie inny niż współczesne formy treningu.

Powitanie słońca dzięki odpowiednim modyfikacjom treningu jest dostępne praktycznie dla wszystkich bez względu na wiek, sprawność fizyczną czy stan zdrowia, można założyć, że jest perfekcyjnym treningiem funkcjonalnym dla współczesnego człowieka.

Określenie czy nazwa - trening funkcjonalny- wywodzi się z dziedzin rehabilitacji.

  • Kinezyterapia

  • Metoda Mc`Keanzie

  • Gimnastyka korekcyjna

Metody te jak i współczesne formy fitness swoją genezę wywodzą ze starożytnego systemu ćwiczeń jogi, dla przykładu,

Podstawowe ćwiczenie w metodzie Mc`Keanzie wygięcie tułowia w leżeniu i podporze na rękach jest w jodze znane, jako pies z głową w górę czy kobra,

 W ćwiczeniach korekcyjnych pozycja niska Klappa to pozycja dziecka w jodze,

 W ćwiczeniach typu fitness squad to potężny w jodze itd.

Trening Funkcjonalny został sprytnie przyswojony do sportu i fitness.

Ten rodzaj treningu w sporcie zawodowym i amatorskim opiera się m.in. na rozwoju siły, stabilizacji powiększenia i poprawy zakresu ruch, wytrzymałości elastyczności, ma wpływ również na wydolność sercowo-naczyniową, jak również przyspiesza pourazowe procesy rehabilitacji.

Według autorów (A.Zając, M. Wilk, S. Poprzęcki, B. Bacik)

"Ruch funkcjonalny jest zintegrowanym wielopłaszczyznowym działaniem wymagającym przyspieszenia, hamowania i stabilizacji segmentów ciała.

Trening funkcjonalny jak i ćwiczenia jogi odbywają się w ruchu wielopłaszczyznowym znanym, jako trzy płaszczyzny - strzałkowa, czołowa i poprzeczna.

Powitanie słońca i pozycje jogi, jako trening funkcjonalny psychofizyczny jest również wielopłaszczyznowy, trening ten obejmuje różne dziedziny naszego życia.

W Ruchach codziennych funkcjonalnych,

Sięganie po książkę, zawiązywanie butów itp.… nigdy nie odbywają się tylko w jednej płaszczyźnie.

W rehabilitacji trening funkcjonalny stosowany jest do przywracania prawidłowych wzorców ruchowych.

W sporcie, aby zoptymalizować rezultaty treningu.

W ćwiczeniach codziennych, jako rekreacja jest idealnym treningiem ogólnorozwojowym.

Suryanamaskar jako trening funkcjonalny pozwala doskonalić ciało i umysł przywraca w sposób naturalny sprawność, która została utracona przez zaniedbanie lub na skutek urazu.

 

 

Bibliografia:

  • Krzysztof Stec (2013) Dynamiczne Surjanamaskar, Oficyna wydawnicza 3.49 Poznań

  • T.K.V. Desikachar(2013) W sercu jogi, Helion Gliwice

  • Sławomir Owczarek (1998) Atlas Ćwiczeń Korekcyjnych WSiP Warszawa

  • Andrzej Rakowski (1994) Kręgosłup w stresie GWP Gdańsk